Små ting - för att besegra något så stort!

2009-10-29 @ 22:59:36

Den rosa månaden, oktober vill säga är snart över. Jag hoppas verkligen att ni har bidragit till cancerforskningen just den här månaden!  Jag önskar iof att vi alltid bidrog. Lika mycket som olika hjälporganisationer behöver bidrag, behöver ju självklart cancerforskningen det också! Den drabbar ju oss alla och jag önskar verkligen att den en dag skulle kunna utrotas. Det känns nämligen som den ständigt gör sig påmind, i alla fall i min omgivning.

Var nionde kvinna i Sverige drabbas av bröstcancer, varje dag dör fyra kvinnor. Bröstcancer är en av många cancersorter och just den här månaden uppmärksammas den runt om i världen.
Ca 9000 män drabbas av prostatacancer varje år i Sverige, det är i snitt 24 män om dagen! Tillskillnad från att man kan upptäcka bröstcancer genom att känna knölar i brösten, kan man inte själv upptäcka prostatacancer. Det är viktigt att man därför är uppmärksam på hur man mår och att man gör regelbundna hälsokontroller - speciellt om man är över 50.

Det är så enkelt att lätt ta reda på hur man mår och om man är sjuk – ändå är vi otroligt dåliga på det. Att till exempel regelbundet göra hälsokontroller är ju så enkelt och då får man ju ett kvitto på hur ens hälsa är. Att som kvinna göra mammografiröntgen regelbundet när man passerat 40 erbjuds av alla landsting och jag tycker att det borde vara en regel att göra det.

Till mina nära och kära!
När det finns enkla sätt att ta reda på hur man mår tycker jag det är självklart att man gör det. Därför befaller jag er i min närhet – framförallt mina föräldrar, mor- och farbröder, mostrar och fastrar att göra det. Ni som läser detta för det vidare! Ni är alla otroligt dyrbara för mig och andra i er närhet och därför tycker inte jag att det finns några bortförklaringar till att ni inte undersöker er hälsa regelbundet och får ett kvitto på hur ni mår. Jag tycker vi om några har bevis på hur viktigt det är. För att få reda på att man är sjuk i ett tidigt stadie kan vara avgörandet mellan liv och död. Jag älskar ju er! ♥

http://www.cancerfonden.se
http://cancer.nu


I år är texten ”ska bara” skriven i blindskrift på det rosa bandet. Jag tycker att det stämmer bra överrens med verkligheten. Det är alldeles för många som skjuter en sådan viktig sak som vår hälsa framför oss. Rätt som det är kan det vara försent!

 

Kommentarer

Talk to me:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0