Klimatkampen - Ett försök att påverka

2009-01-16 @ 13:43:37
I naturkunskapen ska vi starta upp ett nytt arbete nu som heter Klimatkampen, det finns också en tävling med samma namn som anordnas för alla Sveriges gymnasieelever för att få igång tankar och ideér kring klimat.
I år ligger fokus lokalt och på växthuseffekten. Jag har bestämt att jag skriva ett eget arbete ur någon av dess kategorier.

Men vad och hur ska jag göra?
Vad tänker ni på när jag säger växthuseffekt?

Gör ni något som positivt eller negativt påverkar växthuseffekten?


Miljön är någonting jag verkligen bryr mig om och blir alltid illa till mods när det pratas om hur mycket vi förstör, men det känns på något sätt så ogreppbart, vad kan lilla jag göra liksom och framför allt, vad kan jag göra föra att dra med mig alla andra i projektet?

Uppgift

"Hur kan ni i er lokala omgivning minska bidraget till växthuseffekten?"

Hitta ert sätt att påverka växthuseffekten i era egna liv och er närhet - kommun och lokalt näringsliv. Vad orsakar klimatförändringar? Vad måste ske för att samhället skall minska dem? Vad gör politiker och företag, vad gör ni? Vilka möjligheter finns att påverka? Hur lyckas vi med att ändra folks beteende? Hur når vi flest människor? Hur får åtgärdsförslagen mest genomslagskraft?

Eftersom lösningen på problemet kräver bidrag av olika slag


Kategori 1 - Samhället
Samhället handlar om strategiskt klimatarbete på olika nivåer i samhället - i organisationer, kommuner och företag, eller i skolan!

Hur kan ni använda global klimatpolitik och forskningsresultat för att forma ett hållbart lokalsamhälle?

Hur påverkar och engagerar ni samhällets aktörer i er fråga?

Kategori 3 - Livsstilar
Livsstilar handlar om att få fler att inse vilka möjligheter de har att göra små förändringar av stor betydelse.

Sätt individens livsstil i fokus och hitta "vinn-vinn situationer" - går det att minska sitt bidrag till växthuseffekten och samtidigt bli både friskare och rikare på kuppen?

Hur får ni fler med på tåget?



Klimatkampen

Kommentarer

Talk to me:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0