Min hyllning till Annika Sörenstam

2008-12-10 @ 20:44:30
Jag är faktiskt lite nedstämd och rörd. Sitter och läser stora reportage i Svensk Golf, om, i min mening en av världens bästa golfspelare (om inte den bästa). Det är såklart Annika Sörenstam. På lördag, avslutar hon sin sista tävling som professionell golfare i Dubai. Jag önskar att jag kunnat se det. I 16 år har hon varit proffs, 194 miljoner kronor har hon tjänat på bara tävlingar och hon har inspirerat enormt många människor att börja spela golf. Hon är en ikon för golfen.

Det går inte att beskriva vad hon har åstadkommit i ord, det går helt enkelt inte. Hon är en otrolig person, med en enorm karriär, som ingen någonsin, kommer att kunna överträffa. Så många resultat som hon har uppnåt, som skrivits in i historieböckerna är otroligt. Men att hon lyckats göra en 59:a är en av de största. De som inte spelar golf, har nog svårt att förstå vad hon lyckats med, hur mycket psyke och vilja det krävs, men hon lyckades. Hon gjorde det och hon är så värd alla de framgångar hon åstadkommit. Och mer än det. Bilden av henne när hon slagit ut sitt första slag från tee på Colonial i herrtävlingen, kommer jag alltid att minnas. Det var otroligt stort. Hon är en av få kvinnor som spelat en idrottstävling i herrarnas klass.

Jag är ledsen över att hon inte blivit mer uppmärksammad i Sverige än hon blivit. I USA vet alla vem hon är och hon är otroligt populär, där klassas hon som en av de största idrottarna. I Sverige fick hon kämpa för att bli nominerad till idrottsgalan. Men känsla när hon vann årets kvnnliga och Jerringpriset var ändå en liten bekräftelse. Jag tycker att det är synd att jag inte har hållt på tillräckligt länge för att ha fått sett hennes framgångar. Men att ha fått sett henne på hemmaplan i verkligheten på väldigt nära håll, är någonting jag kommer bära med mig föralltid.

Att ha en idol som henne är otroligt. Jag är otroligt tacksam över att få ha sett henne och fått lära mig mer om henne. Att hon nu väljer att sluta tycker jag är skönt för hennes del. Att hon slutar på topp, hon få nu börja ett nytt kapitel i hennes liv, skaffa familj och vara den nya Annika, affärskvinnan. Jag är säker på att vi kommer att få följa henne i fortsättningen också, men på ett annat plan.

Men golfen kommer aldrig att vara densamma, som den varit med henne som deltagare. Det är henne man vill se. Det är hon som drar åskådare till mindre tävlingar, det är hon som man imponeras av gång på gång. Hon är golf.

Tack för att Du Annika inspirerat mig och många andra till att fortsätta med golfen, som är så otroligt roligt! Och jag hoppas att resten av ditt liv blir lika fantastikt som Din golfkarriär! Du kommer att saknas av många!


Annikas genombrott iom vinsten i US Open 1995, hennes andra år på LPGA

(Om ni klicka på bilden kommer ni till ett bildspel över hennes karriär)
Kommentarer
Postat av: mamma

Å här sitter jag och blir riktigt rörd av det du skriver till och om Annika! Kan ju bara instämma, kommer heller aldrig att glömma hur det var att se henne spela i verkligheten det känns som om ordet fantastisk faktiskt inte räcker! Jaa jag kommer också att sakna henne och hennes golfspel väldigt mycket, det blir inte som förr efter lördagens avslutande runda i Dubai! All lycka till Annika!

2008-12-10 @ 22:26:38
Postat av: Petra

Haha:D Det är lugnt! men jag blir bara sur när de jämför med Klüft! Det finns så många andra de kan jämför med!! Typ som nån markering mot Klüft att hon gjorde fel genom att byta gren!



Jag säger inte att det inte är fysiskt påfrestande, det är det säkert, inget snack om det. Bara att det inte är lika påfrestande som en sjukamp!



Kram!

2008-12-17 @ 21:05:19
Postat av: sara

hmm :p

2008-12-17 @ 21:10:36
URL: http://tarnqvist.blogg.se/
Postat av: Petra

Sörenstam är hur grym som helst!!

2008-12-17 @ 21:11:36

Talk to me:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0